Al bijna 10 jaar is online platform Haerlems Bodem de go-to plek voor iedereen die wil weten wat er speelt in en rond Haarlem, maar net even een andere insteek zoekt dan die van de geijkte nieuwssites. Wie zit er achter deze jonge mediaorganisatie en wat maakt hen bijzonder? 

In 2012 richten twee jonge Haarlemmers, Dennis Cup en Ruud Duijvis, een nieuw online platform op. Ze deden dit vanuit de behoefte om Haarlem eens op een andere manier in beeld te brengen. Niet alleen maar de geijkte nieuwtjes over een uit de hand gelopen burenruzie of een te water geraakte auto, niet de ambtelijke berichten over een nieuw gemeenteloket voor klachten over de openbare ruimte, maar de échte verhalen. Daarnaast wilden ze beginnende Haarlemse bands, kunstenaars, jonge ondernemers en Haarlemmers met een bijzonder verhaal een plek geven zichzelf te profileren. Belangrijk daarbij was om hen in beeld brengen op een manier die niet te netjes, te braaf of te gepolijst zou zijn.

Dat is gelukt. Bijna tien jaar later heeft Haerlems Bodem een trouwe schare volgers van zo’n 10.000 mensen die de artikelen en posts op social media actief lezen en liken. Ook weten bands, ondernemers en vrijwel alle regionale sociale en culturele instellingen Haerlems Bodem goed te vinden wanneer er een nieuwe albumrelease, een expositie of een evenement op komst is.

Na een korte periode waarin het, getriggerd door de coronacrisis, even wat stiller was op het platform, zijn de remmen nu weer losgegooid met de komst van twee nieuwe energieke aandrijvers. Heleen Folgering in de rol van hoofdredacteur en Lisa Cobelens als sales director hebben een duidelijk doel: Haerlems Bodem laten uitgroeien tot hét media platform van de regio.

Heleen: “Onze missie is om met onze content Haarlem te verbinden. Door te fungeren als een interactief kruispunt waar lokale ondernemers, culturele instellingen, bestuurders maar zeker ook inwoners hun verhalen uit kunnen wisselen. Dat doen we op geheel eigen en unieke wijze waarbij we ons niet laten leiden door de regels van ‘hoe het hoort’ maar door de vraag ‘is het tof?’. Ik vind het ongelooflijk mooi werk om samen met onze redactie van vrijwilligers, die verhalen te verzamelen en met beeld en tekst een podium te geven.”

Lisa: “Haarlem biedt een rijke bron aan culturele evenementen en maatschappelijke initiatieven. Daarnaast barst het van de innovatieve ondernemers die met hun slimme ideeën de stad duurzamer, mooier of aantrekkelijker maken voor investeerders van buiten. Wij helpen graag mee om hun bereik te vergroten. Dat gezegd hebbende, moeten we zelf natuurlijk ook de schoorsteen rokende zien te houden. We zijn momenteel dan ook druk bezig met het zoeken van adverteerders en investeerders die het, net als wij, belangrijk vinden dat ons bijzondere mediakanaal blijft bestaan en dat we ook in de toekomst kunnen blijven doen waar we goed in zijn.”

Meer weten of wil je adverteren op Haerlems Bodem, kijk dan op https://haerlemsbodem.nl/over-haerlems-bodem/ of mail naar lisa@haerlemsbodem.nl