KENAUPARK 15 • 2011 MR HAARLEM • TEL.: 06-24112292 • E-MAIL: INFO@CENTRUM-HAARLEM.NL
Convenant Haarlem
Voor de 4e keer op rij al hebben de publieke en private partijen in de binnenstad zich gevonden in een pakket afspraken om de binnenstad van Haarlem economisch zo sterk mogelijk te houden.Een teken van vertrouwen en wil tot samenwerking van de belangenpartijen, de gemeentelijke overheid en Haarlem Marketing. Haarlem wil haar positie in de top 10 van te bezoeken steden in Nederland handhaven. Daarvoor worden door alle partijen aan verbeteringen en vernieuwingen gewerkt om zo het onderscheidend vermogen van de Haarlemse binnenstad te borgen en te vergroten.
In dit convenant staan de concrete (werk) afspraken en ambities. Door de ondertekening geven de partijen aan dat zij commitment hebben met de binnenstad van Haarlem.
Klik hier voor de complete tekst van het nieuwe convenant.
Voorwoord
Hierbij bied ik u het Convenant Binnenstad Haarlem 2018-2022 aan. Het convenant heeft als subtitel meegekregen: Een onderscheidende, nationaal concurrerende binnenstad. Versterking door innovatie, duurzaamheid en bereikbaarheid.
Voor de 4e keer op rij al hebben de publieke en private partijen in de binnenstad zich gevonden in een pakket afspraken om de binnenstad van Haarlem economisch zo sterk mogelijk te houden.Een teken van vertrouwen en wil tot samenwerking van de belangenpartijen, de gemeentelijke overheid en Haarlem Marketing. Want Haarlem heeft het voor deze partijen! Met haar fantastische aanbod van detailhandel, horeca en culturele instellingen in de setting van een monumentale binnenstad heeft Haarlem een sterke aantrekkingskracht op bezoekers uit eigen stad, uit de regio, uit heel Nederland en uit het buitenland.
Haarlem wil haar positie in de top 10 van te bezoeken steden in Nederland handhaven. Daarvoor worden door alle partijen aan verbeteringen en vernieuwingen gewerkt om zo het onderscheidend vermogen van de Haarlemse binnenstad te borgen en te vergroten.
De focus wordt per jaar bepaald en voor 2018 ligt deze op de samenwerking rond het Cultuurjaar 2018. Daarnaast gaat veel energie naar de gewenste overgang van het Ondernemersfonds naar een Bedrijveninvesteringszone (BIZ). In dit convenant staan de concrete (werk) afspraken en ambities. Door de ondertekening geven de partijen aan dat zij commitment hebben met de binnenstad van Haarlem.
Dick Hulsebosch
Voorzitter Centrum Management Groep Haarlem
Inleiding
De binnenstad van Haarlem heeft een prachtige mix van detailhandel, horeca, culturele instellingen en wonen. Een bruisende veelzijdigheid in een overzichtelijk kleinschalig centrum kenmerkt de binnenstad. Het unieke brede aanbod is gekoppeld aan intimiteit. Hierdoor heeft de stad een sterke aantrekkingskracht op bezoekers uit de eigen stad, uit de regio, uit overig Nederland en uit het buitenland. Maar die positie moet altijd weer bevochten worden. Dat gaat niet vanzelf. Alle partijen in de binnenstad moeten vanuit hun eigen rol een bijdrage blijven leveren om die positie te handhaven. De concurrentie groeit door de opkomst van internet en de focus van veel steden op het binnen halen van bezoekers. In de Haarlemse binnenstad wordt al lang en goed samengewerkt binnen de Centrum Management Groep (CMG). Voor de activiteiten van de CMG en de door haar aangestelde centrummanager is het convenant binnenstad de leidraad. Dit convenant is het 4e op rij. Een teken van vertrouwen en wil tot samenwerking van de gemeentelijk overheid en de belangenpartijen in de binnenstad. De convenant partners hebben op wisselende momenten een rol als meedenker, leverancier, uitvoerder en handhaver.
1. Economisch sterke binnenstad
Ambitie
Haarlem wil in de top 10 van te bezoeken steden in Nederland blijven. In deze convenantperiode willen wij de titel beste binnenstad van Nederland binnen halen. Er worden op alle fronten en door alle partners vernieuwingen ingezet om het onderscheidend vermogen van de Haarlemse binnenstad te borgen en te vergroten.
Afspraken
De unieke mix van detailhandel, horeca, evenementen en cultuur en de monumentale omgeving als trekker voor de binnenstad van Haarlem wordt gekoesterd en waar mogelijk versterkt. In de detailhandel en de horeca wordt ingezet op vernieuwing/innovatie om zo de consument en de toerist te blijven verleiden. Daarvoor wordt de acquisitie naar onderscheidende winkel- en horecaformules en in het bijzonder naar die van nieuwe formules in Nederland ingezet.
- De binnenstad moet compact en overzichtelijk blijven. Leegstand moet zoveel mogelijk voorkomen worden.
- De branchering in de binnenstad met een mix van gerenommeerde landelijke ketens in de kernwinkelgebieden en de kleinere speciaalzaken in de kleine straatjes moet in dit evenwicht blijven.
- We hebben oog voor de gevolgen van de Retaildeal. Krimp van het winkelgebied is te verwachten. Dit moet goed begeleid worden zodat de binnenstad een aantrekkelijk kernwinkelgebied blijft.
- We willen meer gebieden in de binnenstad, waar aantrekkelijke en spannende hotspots binnen de historische context zijn te creëren, aandacht geven. In deze convenant periode zijn dat o.a. de Nieuwe Groenmarkt, het Egelantier/ museumkwartier, Stationsplein, Gonnetstraat en het Bibliotheek complex, alsmede het net naast de binnenstad gelegen Koepelgebied.
- De private partijen willen de lokale lasten voor de ondernemers in de binnenstad op een concurrerend niveau ten opzichte van andere binnensteden houden.
- Het project Wonen boven winkels krijgt een doorstart.
- De balans tussen wonen, werken en recreëren moet voor alle binnenstadspartijen aanvaardbaar blijven bij economische versterkingen en vernieuwingen. De leefbaarheid wordt altijd meegewogen in beslissingen over nieuwe concepten zoals particuliere vakantieverhuur of hotels.
- We willen nieuwe (deel)economieën de ruimte geven. Daarvoor worden voldoende en aantrekkelijke workspaces en/of ontmoetingsplekken van ondernemers buiten de detailhandel en de horeca ontwikkeld.
2. Duurzame binnenstad
Ambitie
Haarlem staat aan het begin van een transitie naar een circulaire economie. De gemeente heeft stevige ambities als het gaat om duurzaamheid en circulaire economie. De Green deal zero emissie 2015 is de leidraad. De binnenstad sluit aan op de programma’s rond duurzaamheid die op stedelijk niveau zijn ontwikkeld: stedelijke distributie, circulaire economie, energietransitie, klimaatneutraal. De binnenstad wil door concrete maatregelen een flinke bijdrage leveren aan de duurzaamheid doelstellingen van de gemeente Haarlem. Ook de ondernemers van de Haarlemse binnenstad zijn ervan overtuigd dat een circulaire binnenstad kansen biedt. ‘Circulair handelen’ draagt bij aan innovatie, nieuwe arbeidsplaatsen en bedrijvigheid, een positieve economische impact en een duurzame samenleving.
Afspraken
Duurzaamheid en circulaire economie zijn vaste onderleggers bij acties ten behoeve van de binnenstad.
- Het aantal auto’s en vervoerbewegingen in de binnenstad zelf wordt teruggedrongen door een nieuw toegangsbeleid en de bundeling van vervoersstromen. Het autovrij gebied wordt waar mogelijk vergroot. Stadsdistributie wordt slimmer aangepakt, collectiever en CO2 neutraler.
- Het energieverbruik van alle partijen in de binnenstad wordt beperkt en zoveel mogelijk uit hernieuwbare bronnen gehaald.
- Het gebruik van de fiets en van het OV wordt gestimuleerd.
- De innovatieve mogelijkheden van de circulaire economie worden zoveel mogelijk benut.
- De mogelijkheden van hergebruik van reststromen worden gestimuleerd.
- Actief bijdragen aan Haarlem Plastic Vrij, ook door het plaatsen van waterpunten.
- Bij de organisatie van evenementen is duurzaamheid een belangrijke insteek.
- Voedselverspilling wordt tegen gegaan.
3. Aantrekkelijke binnenstad
Ambitie
Het verblijfsklimaat in de binnenstad is op alle plekken schoon, heel en veilig. Daarvoor zijn een goede openbare ruimte, mooie verlichting en een aantrekkelijk straatbeeld essentieel. De voor Haarlem typerende combinatie van ‘oud en nieuw’ wordt gekoesterd en versterkt.
Afspraken
Wij zetten in om een groter aantal fietsen in inpandige voorzieningen te plaatsen, zodat het aantal in de openbare ruimte geparkeerde fietsen wordt teruggedrongen.
- De veiligheid moet overal op een hoog niveau blijven. Dit geldt in het bijzonder voor de avonduren.
- Waar mogelijk en toegestaan wordt in goede samenwerking tussen gemeente en ondernemers meer (camera)toezicht georganiseerd.
- Het wandelgebied moet schoon en overzichtelijk zijn. De uitstallingen, maar ook de verkoopactiviteiten in de winkelstraten, worden kritisch bekeken. Het afval van de winkels en de horeca moet in een gemeenschappelijke inspanning zo kort mogelijk op straat aanwezig zijn.
- Het promoten van de autoluwe binnenstad komt ten goede aan het verblijfsklimaat.
- In leegstaande panden, die zoveel mogelijk worden voorkomen, komen interessante tijdelijke invullingen.
- Binnen de regels en rekening houdend met de balans tussen leefbaarheid en overlast worden, op voor bezoekers aantrekkelijke plekken, terrassen geëntameerd.
- Het aanlichten van bijzondere objecten wordt in samenwerking met Haarlem Lichtstad voortgezet.
- Goede samenwerking en communicatie tijdens wegwerkzaamheden wordt voortgezet.
- De kansen van water (Spaarne) voor de aantrekkelijkheid van de binnenstad worden benut.
- We willen het gebruik van de Grote Markt aan de hand van de op te stellen gebiedsvisie als “huiskamer” van Haarlem optimaliseren.
- Het kernwinkelgebied wordt, zeker bij grote drukte, het domein van de voetganger.
- Vanaf het station en de zuidelijke parkeergarages en de Cronjégarage worden aantrekkelijke looproutes gerealiseerd.
- Parkeren in parkeergarages is prijstechnisch aantrekkelijk dan parkeren langs de straat. Daarnaast wordt onderzocht op wat voor manier de servicegraad in de garages verhoogd kan worden verbeterd, zodat meer bezoekers verleid worden in de garages te parkeren.
- Er komen experimenten met Crowd Control Tools.
- Bij de organisatie van evenementen in de binnenstad worden de effecten voor de binnenstadsbewoners en gebruikers mee gewogen.
- Om overlast door alcoholgebruik tijdens evenementen te voorkomen wordt actieve promotie van alcoholverkoop teruggedrongen.
4. Bereikbare binnenstad
Ambitie
De binnenstad moet bereikbaar zijn voor alle vervoersvormen waar de bewoners, bezoekers en toeristen mee willen komen. Voorkeur gaat uit naar te voet, fiets en openbaar vervoer. Bezoekers met auto’s kunnen tot de rand van de binnenstad komen.
Afspraken
De invalswegen vanaf de A9 (Schipholweg, Oudeweg en Amsterdamse Vaart ) tot Haarlem centrum worden niet verder beperkt.
- De auto’s van bezoekers worden aan de rand van de binnenstad opgevangen in parkeergarages. Er is daarvoor een nieuwe parkeergarage aan de oostkant van de binnenstad noodzakelijk. In dit kader worden de bewegwijzering naar en promotie van de gebouwde parkeervoorzieningen verbeterd.
- Binnenstadgarages worden meer toegankelijk gemaakt voor bewoners.
- De parkeertarieven zijn passend bij de positie van Haarlem als aantrekkelijke binnenstad.
- De mogelijkheid voor een transferium wordt onderzocht.
- Haarlem blijft een belangrijke plek innemen in de dienstregeling van NS en Connexion.
- De looproute van de Rode Loper en de vormgeving van het busstation Stationsplein worden verbeterd.
- Fietsverkeer wordt gestimuleerd. Daarbij zijn de uitbreiding van parkeervoorzieningen en handhaving in de openbare ruimte noodzakelijke randvoorwaarden.
- Er komen aantrekkelijke fietsroutes om het centrum zodat er minder doorgaand fietsverkeer door de binnenstad gaat.
- Het beleid om bij grote evenementen in of nabij de binnenstad aparte bereikbaarheidsplannen te maken, wordt gecontinueerd.
- Er wordt ingespeeld op de komst van de elektrische auto’s en fietsen. Het aantal laadpalen neemt gefaseerd toe.
- Er komen betere afzet en parkeerplaatsen voor de touringcarbedrijven.
- Toeristisch vervoer (zoals Hop on Hop of en Segway vervoer) wordt gedoseerd toegestaan.
- Toegankelijkheid van de binnenstad en instellingen en organisaties voor minder valide doelgroepen wordt gegarandeerd.
5. Promotie van de binnenstad
Ambitie
Uitgaande van de kernwaarden Oorspronkelijk, kwaliteit en menselijke maat en het gekozen merktype Explorer wordt de promotie van Haarlem doorgezet. Het is de ambitie van Haarlem om de kwaliteit van het bezoek te verhogen. De aandacht gaat daarbij in het bijzonder uit naar doelgroepen als de (internationale) cultuur bezoeker, de zakelijke bezoeker en de herhaalbezoeker. Zij blijven vaak langer in de stad en geven daardoor meer uit per bezoek.
Afspraken
De promotie richt zich op de eigen inwoners, de regiobewoners, de binnenlandse – en de buitenlandse bezoekers. Aan de uitstraling van het totaalpakket van Haarlem met winkels, horeca en cultuur wordt voortdurend gewerkt door alle partners onder regie van Haarlem Marketing. Iedereen is ambassadeur en gebruikt daarbij het verhaal van Haarlem. Bovendien wordt er in de beleving van een bezoek aan Haarlem een verdiepingsslag gemaakt bij de bezoekers door projecten zoals de Gouden Straatjes.
- Haarlem Marketing verzorgt de marketing van het product binnenstad Haarlem aan alle doelgroepen, die de kwaliteit, ligging en cultuur en kleinschaligheid van Haarlem waarderen.
- De ondernemersverenigingen en hun leden hebben de lead bij acties in de promotionele sfeer, zoals de Shopping Night, op lokaal en regionaal niveau. De overkoepelende promotie wordt verzorgd door Haarlem Marketing.
- De evenementen worden voortdurend vernieuwd om zo de bezoeker betrokken en nieuwsgierig te houden.
- De bewerking van de zakelijke (congres)markt wordt voortgezet via het Haarlem Convention Bureau, onderdeel van Haarlem Marketing. Gastvrijheid is essentieel voor de beleving van de bezoekers. We willen daarom nadrukkelijker de gastvrijheid van Haarlem in de (horeca) bedrijven en op straat promoten.
- We willen bijzondere verblijfaccommodaties mits deze ook echt toegevoegde waarde hebben voor buurt/binnenstad stimuleren.
- We willen het samenwerken op alle niveaus en tussen alle partners blijven entameren.
6. Organisatie van de binnenstad
Ambitie
De goede samenwerking van de publieke en private partijen doorzetten en de afspraken uit het convenant zijn naar tevredenheid uitgevoerd in 2022. Vanaf 1 januari 2019 is er een BIZ-binnenstad Haarlem.
Afspraken
Het convenant wordt uitgevoerd onder regie van de Centrum Management Groep Haarlem.
- De CMG maakt voor de concrete uitvoering gebruik van een professionele kracht, de centrummanager.
- Het systeem van de private bijdrage via reclamebelasting in het Ondernemersfonds wordt, als er voldoende draagvlak is, vervangen door een BIZ regeling voor gebruikers en eigenaren op basis van de WOZ.
- De gemeente en de private partners via het ondernemersfonds/BIZ dragen in gelijkwaardigheid bij aan de kosten van de CMG.
- De BIZ krijgt een eigen bestuur zoals dat nu ook is bij het Ondernemersfonds.
- We willen het gebruik van open data verbeteren.
- We willen meer gebruik maken van de nieuwe online en omni-channel kanalen en het gebruik hiervan bij de partners stimuleren.
- Cultuur en detailhandel en horeca gaan elkaar (nog) meer versterken.
- De samenwerking met en binnen de Metropool Regio Amsterdam wordt geïntensiveerd.
- In de regelgeving wordt waar mogelijk het Gelijke monniken, gelijke kappen principe nagestreefd. Dit geldt met name bij experimenten op het gebied van blurring en deelgebruik.
- We monitoren de economische ontwikkelingen in de binnenstad. En acteren als de cijfers daartoe aanleiding geven. Wij gaan hiervoor betere monitoringinstrumenten inzetten.