Een manier om te zorgen voor een hogere lokale omzet is de website HaarlemseWinkels.nl.  Even een update van de actuele stand van zaken.  Er hebben zich tot nu toe 254 winkels hebben aangemeld. De teller staat op ruim 105.000 pagina bezoeken en 14.000 Unieke bezoekers, gemiddeld blijft men 36 seconden op het platform.

De groei zit er in. De verwachting is dat die groei verder doorzet nu elke deelnemende winkelier met hulp zijn eigen webshop kan realiseren. Het is belangrijk voor de verkoop en vindbaarheid om de eigen winkel en webshop optimaal in te richten. Het resultaat leidt hopelijk tot een beter platform, meer gebruikersgemak, meer bezoekers en dus meer conversie.

Samenwerking Nova College

Studenten van het Nova College zijn 10 september gestart met het ondersteunen van de ondernemers. De studenten bieden via praktijkopdrachten

ondernemers de helpende hand het online gaan op HaarlemseWinkels.nl. Zo kunnen retailers het maximale rendement uit dit online lokale verkoopkanaal halen. Na de herfstvakantie heeft de organisatie elke donderdag een zaal in de Doopsgezinde Kerk. Met dank aan deze gemeente en centrummanager Falco Bloemendal. Doel is tijdens Black Friday Shopping Weekeinde een mooie gezamenlijke aanbiedingenpagina

te lanceren. Vanaf begin oktober worden 6 nieuwe  ondernemers benaderd. Wie ook graag door een groepje studenten van het Nova College wordt geholpen, kan contact opnemen met Niels Busink. Info@haarlemseWinkels.nl. Via Niels krijgen retailers informatie over hoe en wat.

Marketing campagnes

De initiatiefnemers van HaarlemseWinkels.nl starten met marketingcampagnes om het platform een extra impuls en relevantie te geven, zoals ook gebeurde tijdens Haarlem ShoppingNight & Weekend. Het platform werd tijdelijk omgebouwd voor deze campagne. Zo werden deelnemers in staat gesteld de consument te attenderen op speciale online aanbiedingen. Om die groep consumenten optimaal te bedienen kan via HaarlemseWinkels.nl bij lokale retailers van alles worden besteld.  Hurby leverde de  verkochte artikelen gratis bij de kopers in Haarlem en omstreken af. Winkeliers konden met de  kortingscode ‘weekend2020’ gebruiken.  Pakketjes werden dezelfde avond of dag gratis bezorgd.

Technisch gezien is de campagne goed gelukt maar helaas heeft slechts een aantal ondernemers gebruik gemaakt van deze extra mogelijkheid. Het aantal aankopen waren daarom niet veel hoger dan anders. De ondernemers waren wellicht al druk met de fysieke Haarlem ShoppingNight. De studenten waren nog niet ver genoeg in het project om hierin te ondersteunen. We hopen de actie op Black Friday te herhalen waarbij we wel volop de studenten in kunnen zetten om de actie te ondersteunen.