Niet alleen horecazaken, maar ook winkels proeven de gevolgen van de coronavirusuitbraak in Nederland. Het aantal klanten loopt fors terug, waardoor winkeliers een stuk minder verkopen en moeten besluiten of het minder kost om winkels helemaal te sluiten of toch door te blijven gaan.
De omzet bij non-foodretailers liep de afgelopen dagen hard terug door de virusuitbraak. “De Nederlandse winkelstraten zijn leeg”, zegt woordvoerder Paul te Grotenhuis van retailbrancheorganisatie INretail.
De organisatie vroeg afgelopen weekend bij ruim tachtig aangesloten ondernemingen hoe het met de verkopen ging. Niet best, was het antwoord. De omzetten lagen 50 tot 70 procent lager in vergelijking met een normaal weekend. “En ook maandag en dinsdag was het extreem stil”, aldus Te Grotenhuis.
Vooral in de binnensteden zijn er minder bezoekers, zegt de woordvoerder. Dat blijkt ook uit cijfers van marktonderzoeker Locatus. De Nederlandse binnensteden ontvingen afgelopen vrijdag en zaterdag 45 procent minder bezoekers en op zondag zelfs 65 procent minder dan vorig jaar. Wijkwinkelcentra, en met name dan supermarkten, hadden het daarentegen wel drukker. Gestuwd door de hamsterwoede van bezorgde Nederlanders kregen zij 8 procent meer bezoekers.
(bron nu.nl)