,

Haarlemmers lanceren digitale wachtrij app

“Nooit meer in die fysieke rij staan”

Niets vervelender dan wachtrijen, zeker met dit winterse weer. Haarlemmers Dewi Knaapen (35) en Eline Boshuizen (32) besloten daar verandering in te brengen. Met Whoonext, de mobiele oplossing voor de fysieke wachtrij, is in de rij staan verleden tijd.  Haarlem is de eerste stad waar Whoonext zal worden uitgerold. Andere steden zullen snel volgen.

Het idee is simpel: een klant scant eenvoudig de QR-code bij de onderneming waar hij of zij in de digitale rij wil staan en ziet gelijk hoeveel wachtenden er zijn. Wanneer de klant aansluit in de rij, kan hij of zij vervolgens doen waar ‘ie zin in heeft. De Haarlemse ondernemers vonden dat de coronacrisis al voor genoeg vrijheidsbeperkingen zorgde en wilden iets daarvan terug kunnen geven. “Wachten doe je voortaan terwijl je verder wandelt, schuilt voor een winterse bui, uitrust op een bankje, of een koffietje-to-go haalt”, zegt Dewi.

Eenvoudig
Ook voor de ondernemingen die het willen gaan gebruiken is de drempel laag. In een ondernemersportaal is het mogelijk om de wachtrijen te beheren en bepaal je met een klik wanneer de volgende klant aan de beurt is. Het portaal is beschikbaar via een computer, tablet en smartphone. Het gebruik maken van Whoonext is voor de gebruiker altijd gratis en voorlopig ook als ondernemer. Alleen voor de materiaalkosten, zoals posters en QR codes, vragen we een eenmalige bijdrage van €10.  “In tijden van crisis vinden wij het belangrijk om elkaar te helpen”, aldus Dewi Knaapen.

Hoewel de Haarlemmers een app hebben ontwikkeld, is het niet noodzakelijk om deze te downloaden. Ook zonder app is het mogelijk om in de rij te staan. “Maar de app biedt wel voordelen”, vertellen de dames. “Zodra je bijna aan de beurt bent, krijg je dan namelijk een seintje.”

Ordernummer
Het is eventueel ook mogelijk om een optie aan te bieden waar een ordernummer of ophaalcode ingevuld kan worden door de klant. Zo zien jullie van tevoren wat de bestelling inhoudt en kan deze alvast voorbereid worden voor het afhalen. Hier wordt momenteel hard aan gewerkt.

Persoonlijke frustratie
Het idee voor Whoonext komt voort uit een persoonlijke motivatie om fysieke wachtrijen te laten verdwijnen. Founder Dewi Knaapen vond het niet te geloven dat er nog steeds niets op de markt was om dit ongemak weg te nemen. “We hebben drukke levens en willen onze tijd zo goed mogelijk besteden. Waarom zouden we anno 2020 nog steeds in de rij wachten?”, vindt de Haarlemse ondernemer.

Waar wacht je nog op?!
Voor meer informatie en het aanvragen van een QR-code, kun je terecht op de website: www.whoonext.com. De app is al te downloaden in de appstores. Vragen of direct contact? Bel dan met Dewi Knaapen: T. 0614376838

DE VOORDELEN OP EEN RIJ

– Geeft de klant bewegingsvrijheid: schuilen voor de regen, uitrusten op een bankje of een rondje wandelen. De corona crisis zorgt al voor genoeg vrijheidsbeperkingen, wij willen iets daarvan terug kunnen geven.
– Makkelijker handhaven van de 1,5 meter: geen vaste fysieke wachtplaats, dus kunnen mensen zich makkelijker verspreiden over een groter oppervlakte.
– Geen last van een krappe stoep: geen vaste wachtplaats om de wachtpositie te behouden.
– Controle over de wachtrij als ondernemer: zelf aangeven wanneer de volgende aan de beurt is.