Het Haarlemse Hoody heeft haar unieke retail platform gelanceerd waarmee je als consument online bij meerdere
lokale winkels tegelijkertijd kunt bestellen. Via de snelle bezorgservice worden deze producten
door fietskoeriers opgehaald in de winkels en binnen één uur bezorgd, of in de avond als je
thuiskomt van je werk. Hoody start in Haarlem met meer dan 20 aangesloten winkels en is
voornemens snel uit te breiden naar andere steden in Nederland. De app is vanaf vandaag te
downloaden in de Google Play en Apple store.

Wat is Hoody?
Hoody is een online platform waarmee je lokaal kunt shoppen in jouw buurt (“hood”). Als consument
kun je bij meerdere winkels tegelijkertijd je aankopen doen, je rekent in één keer online af met iDeal
en vervolgens komt een vrolijke fietskoerier je producten bezorgen wanneer het jou uitkomt, direct
of vanavond.
Via Hoody zijn lokale winkels beter toegankelijk en kunnen zij, door hun directe beschikbaarheid, een
sterker online collectief vormen. Via slimme voorraadkoppelingen geeft de app inzicht wat de
winkelstraat allemaal te bieden heeft. Zo bestel je naast verse ambachtelijke producten zoals brood
van de bakker en vis van de visboer ook nog even snel een cadeautje en een nieuw jurkje voor die
verjaardag van vanavond.

Oprichters
Hoody is opgericht door Maarten Sterrenburg, Stephan van Wensen en Jochem Timmers. Samen
hebben zij ruime ervaring op het gebied van Commercie, Finance, Retail en IT opgedaan bij o.a. Coca-
Cola, ABN AMRO en Findur. “Als werkende ouder weet ik hoe moeilijk het kan zijn om je verse
producten op tijd in huis te hebben. Als je aan het eind van de werkdag nog op tijd bent, voordat de
visboer sluit, dan hebben ze vaak niet meer op voorraad wat je graag wilt”, zegt Maarten Sterrenburg.
“Met Hoody is dat verleden tijd, we laten zien wat er in de winkel te koop is en bezorgen het wanneer
het jou uitkomt.”

De markt
“Uit onderzoek onder de Haarlemmers bleek dat veel jonge gezinnen wel graag lokale
kwaliteitsproducten willen kopen, maar daar door een druk leven en beperkte openingstijden van de
winkels vaak niet altijd aan toekomen”, aldus Sterrenburg. “Daarnaast zien veel retailers de omzet
verschuiven naar online met als gevolg faillissementen en leegstand in de winkelstraat. Door de
boodschappen collectief aan te bieden, ‘s middags op te pikken en ’s avonds te bezorgen als mensen
thuis zijn van het werk, maakt Hoody de winkelstraat beter en langer toegankelijk.”

Financiering
Naast een eigen inbreng door de oprichters, wordt Hoody financieel gesteund door een informal
investor, een duurzame innovatielening van de Rabobank en hebben zij deelgenomen aan de
Europese start-up accelarator Climate KIC.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=44Q1SI_TehY
Link website: www.hoody.nl