header
Meld u hier aan!

“Winkeliers moeten verrassen”

16-04-2018

Vijf maanden geleden openden Fred & Mardonio hun gelijknamige interieurdesignwinkel in de Grote Houtstraat. Erg enthousiast zijn ze over de vriendelijke inwoners van Haarlem en het veelzijdige winkelaanbod in de binnenstad. Maar ze zien ook ruimte voor verbetering. Meer samenwerking tussen ondernemers bijvoorbeeld. En meer eigenheid: trends uit de grote steden hoeven niet altijd gevolgd te worden, vinden de interieurontwerpers. Liever een winkel met originele producten dan het zoveelste espressoapparaat.

Dat Fred en Mardonio compagnons zijn is meteen duidelijk. Ze zijn identiek gekleed, met kaalgeschoren hoofd en designervlinderdas uit eigen assortiment. In tegenstelling tot hun uiterlijk vertoont hun professionele achtergrond weinig overeenkomsten. Mardonio werkt al zesentwintig jaar als interieurontwerper. Het openen van een eigen interieurwinkel was voor hem een lang gekoesterde wens. Voor Fred lag een carrière in de designwereld minder voor de hand. Voordat hij zich ontpopte tot interieurontwerper en detailhandelaar, werkte hij jarenlang als elektrotechnicus.

Juist die onderlinge verschillen maken hun samenwerking zo sterk, vinden Fred en Mardonio. Het visuele talent van Mardonio en de technische kennis van Fred komen samen in het assortiment. Trots tonen ze de zwevende designlamp, die met behulp van magnetische velden en technisch vernuft in de lucht blijft hangen. En de bluetoothspeaker, in de vorm van een chic vormgegeven vogel in kooi. “Ieder product moet uitzonderlijk zijn,” licht Mardonio de productkeuze toe, “met een sterke grafische vormgeving.”

De hele binnenstad zou baat hebben bij meer samenwerking, denken de kersverse Haarlemmers. Mardonio: “Door het internet verdwijnen overal winkels. Ondernemers moeten daarop inspelen. Je hoort steeds vaker dat winkeliers een beleving moeten creëren. Wij denken dat je dat kan doen door samen te werken. De leegstaande panden in de stad kunnen we omvormen tot expositieruimtes, waarin verschillende ondernemers hun producten presenteren.” Fred vult aan: “Door producten te combineren en ideeën uit te wisselen kunnen we een totaalconcept presenteren aan de klant. Dat werkt inspirerend.”

Fred en Mardonio lopen over van enthousiasme en ideeën. Een belangrijke stap richting de uitvoering is het oprichten van een straatvereniging voor de Grote Houtstraat. Daarover is het designer-duo momenteel in gesprek met naburige ondernemers. Een straatvereniging biedt contacten en inspraak in de ontwikkeling van de binnenstad.

Die binnenstad moet vooral zichzelf blijven, vinden de bevlogen interieurontwerpers. Maar mag tegelijkertijd wat meer lef tonen. “Haarlem is Haarlem, niet Amsterdam,” zegt Fred. “We moeten proberen ons te onderscheiden en niet bang zijn voor gewaagde ideeën. Het creëren van beleving is meer dan een kopje koffie schenken in een winkel. Wij willen dat bezoekers van de binnenstad worden geïnspireerd. Als winkeliers moeten we blijven verrassen.”

 

 
Meer nieuws













Wonen boven Winkels Haarlem