, ,

Haarlem Marketing inspireert bewoners en bezoekers door streekproducenten te verbinden in Haarlemse fietsroute

Haarlem Marketing lanceert op 3 mei a.s. de Haarlemse local food fietsroute. Tijdens de route ontdekken
geïnteresseerden al fietsend Haarlem en haar omgeving, terwijl ze tegelijkertijd kennismaken met lokale
duurzame makers van streekproducten. Haarlem Marketing inspireert op deze manier zowel haar bewoners
als bezoekers, toont de veelzijdigheid van beschikbare streekproducten en bekrachtigt duurzaam
ondernemen en geeft informatie over het verkleinen van de individuele footprint.

De fietsroute
Deelnemers fietsen aan de hand van een app langs diverse adressen in en om Haarlem die food (gerelateerde)
producten verkopen. De focus ligt op lokale, ambachtelijke producten die duurzaam geproduceerd worden.
Onderweg zijn inspirerende verhalen van verschillende makers te horen. Daarnaast wordt door middel van
geluidsfragmenten, foto’s, video’s en tekst informatie gegeven over de Haarlemse omgeving, de lokale
producenten en de manier waarop het product gemaakt wordt. Waar mogelijk bieden de deelnemende makers
een kijkje in de keuken of de gelegenheid om hun producten te kopen. Directeur Anne-Marije van Haarlem
Marketing: ‘Deze route toont allerlei verborgen parels in de food sector die je op de fiets kunt bezoeken en
waar de mooiste, ambachtelijke producten verkrijgbaar zijn. De passie waarmee deze ondernemers hun
producten maken en de samenwerking opzoeken met andere makers zijn inspirerende voorbeelden van
toekomstbestendig ondernemen.’

Duurzaamheid
Veel van de ondernemers werken circulair en zoeken elkaar op voor samenwerkingsverbanden. Zo maakt Jopen
bier van de aardappelschillen van Friethoes en wordt koffieprut van Haarlemse horeca/bedrijven gebruikt om
Oesterzwammen te kweken. Diverse van deze initiatieven zijn nu verzameld in een fietsroute die de fietser
naast ambachtelijke producten ook de nodige kennis meegeeft over de lokale eetcultuur en voedselketen.

Praktische informatie
De Local food fietsroute werkt via de app Izi.Travel. Deze is gratis te downloaden in de App Store en Google Play.
Er is geen vast begin- en eindpunt, waardoor begonnen kan worden op iedere gewenste locatie op de route. In
de route zijn verschillende horeca- en sanitaire stops opgenomen. Het mogelijke bezoek hieraan is afhankelijk
van de geldende coronamaatregelen tijdens het moment van bezoeken. Kijk voor meer informatie over de
Haarlemse local food fietsroute en de app op visithaarlem.com/foodroute

Haarlems collectief
Dit project is mede tot stand gekomen met een financiële bijdrage vanuit het project Amsterdam Bezoeken,
Holland Zien van amsterdam & partners, waardoor ook de internationale bezoeker de route kan gebruiken. En
een bijdrage vanuit de gemeente Haarlem, als stimulans van toekomstbestendig ondernemen in de toeristische
branche. Haarlem Marketing heeft de opdracht om de route op te zetten gegund aan Daan van der Starre van
Feed the Nomads. Daarnaast is Haarlemse fotografe Cindy van Rees verantwoordelijk voor de fotografie van
diverse locaties en makers. Voor de campagne fotografie werd gebruik gemaakt van een duurzame Roetz fiets,
geleend bij Haarlemse Fiets.

Haarlem Marketing
Haarlem Marketing is de citymarketingorganisatie van de stad Haarlem en speelt een belangrijke rol in het
profileren van Haarlem als toeristische en zakelijke bestemming. De organisatie richt zich op bezoekers en
bewoners en focust zich in haar werkzaamheden op de pijlers retail, gastronomie, cultuur en omgeving.